ابتلای طولانی مدت به دیابت با اختلال شناختی گره خورده است

20 ژوئن 2019- بر اساس یک تحقیق جدید که اخیرا در مجله ی Diabetes Care منتشر شده است، دیابت، کنترل گلایسمی ضعیف و دیابت طولانی مدت، با نتایج بدتر شناختی در افراد مسن، طی یک پیگیری پنج ساله همراه بود.

پرفسور Andreea M. Rawlings و همکارانش از دانشکده ی بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز و همکارانش، داده های 5099 فرد شرکت کننده در مطالعه ی "خطر آتراسکلروز در جامعه" (59 درصد زن و میانگین سن در ابتدای مطالعه، 76 سال) را بررسی کردند. شرکت کنندگان از 2011-2013 تا 2016-2017 رصد شدند.

محققین ارتباطی را بین بروز اختلال شناختی با داشتن دیابت، کنترل ضعیف گلایسمی در افراد مبتلا به دیابت و مدت زمان طولانی ابتلا به دیابت(حداقل 5 سال در مقابل کمتر از 5 سال) یافتند. همچنین منحنی ارتباط بین هموگلوبین A1c و بروز زوال عقل به شکل جی(A J-shaped association) بود. مستقل از میزان HbA1c ، میزان آلبومین گلیکوزله و فروکتوزامین نیز با ابتلا به زوال عقل یا دمانس ارتباط داشتند. بروز اختلال شناختی خفیف با HbA1c و فروکتوزامین ارتباط داشت.

نویسندگان اظهار داشتند: "در افراد مسن مبتلا به دیابت، حفظ کنترل خوب گلایسمی یک راه مهم برای کاهش اختلالات شناختی در سن بالاتر است."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-late-life-diabetes-status-tied-cognitive.html